Bankerna är nästan lika gamla som civilisationen. Att kunna låna, och låna ut pengar, under trygga former är nästan nödvändigt för att ekonomins kvarnar ska kunna mala obehindrat. Det har man upptäckt i de flesta kulturer. Just in- och utlåning kommer bankerna att syssla med även i framtiden. Kärnverksamheten förblir densamma även om formerna och servicen utvecklas. I den här texten ska vi titta på några av de områden där vi tror att bankerna kommer att förändras allra mest.
Bättre service, men bara på nätet
Efterfrågan på bankkontor har minskar drastiskt och det har också lett till att det finns betydligt färre kontor idag än för 15 år sedan. Vissa saknar dem, men de allra flesta är nog rätt nöjda med att kunna utföra bankärenden närsomhelst och varsomhelst med en mobiltelefon och mobilt bankID. Har vi nått vägs ände eller kan det utvecklas ännu mer?
Det många kan sakna med bankkontoren, och anledningen till man kanske fortfarande besöker dem då och då, är möjligheten att få personlig service. Vad vi menar med “personlig” är dock på väg att förändras. De banker som bedriver tidsenlig och behovsanpassad verksamhet satsar nu på att erbjuda service direkt via chattfunktion. Det är nästan som att ha ett samtal med en bankanställd efter det att man kommit fram genom kassakön.
Nästa steg kan vara att bygga hela banker i 3D online och göra en helt ny typ av upplevelse tillgänglig för dig med tillgång till rörelsedetektorer och 3D glasögon. Detta existerar redan, men det återstår att se hur lång tid det tar innan det fungerar som ett rimligt alternativ till att besöka en bank, eller bara logga in på sitt konto.
Tryggare investeringar
Förutsatt att vi inte går mot en total ekonomisk härdsmälta tyder mycker på att det i framtiden kommer att bli lättare att göra förutsägelser om det ekonomiska läget. Det är utvecklingen av starkare datorer, artificiell intelligens och bättre analysverktyg som gör det möjligt att processa allt större datamängder. Ekonomi är otroligt komplext, men snart kommer vi att ha tillgång till mer data, och bankerna har anledningen att göra sina egna spar- och investeringsformer mer konkurrenskraftiga genom att utnyttja de tekniska möjligheter som finns. Denna utveckling kan också komma att göra dig som bankkund mer självgående och mer insatt än vad man kan vara idag, om man inte sysslar med investeringar på heltid.
Kryptovalutor och peer-to-peer lån hotar bankväsendet
En stor del av bankernas existensberättigande bygger på att vi behöver dem för att kunna låna och låna ut pengar under säkra former. För detta tar banken betalt. Nu är det dock möjligt att handla direkt med andra individer, utan att vi ens behöver veta vilka de är. Då talar vi om transaktioner peer-to-peer (person till person) som möjliggörs via särskilda appar som garanterar säkerheten. Det är en av principerna bakom kryptovalutor som Bitcoin. Vi gissar att bankerna, om konceptet fortsätter att vinna mark, kommer att börja erbjuda samma tjänst och ställa upp med den tekniska plattform som peer-to-peer överföringar kräver. Precis som de stora oljebolagen nu börjat investera stort i förnyelsebara bränslen.
Sammanfattning
- Bankerna måste satsa på att utveckla sin service online och erbjuda samma möjlighet till personlig kontakt som vi har på ett fysiskt bankkontor.
- De förutsägelser som ligger till grund för prognoser och investeringar kommer att bli allt säkrare, det kan komma dig som bankkund till gagn.
- Lån peer-to-peer och kryptovalutor ser ut att kunna bli så stort att bankerna behöver förhålla sig till det, och kanske börja erbjuda samma service.